Hírek

Barátunk-e a mesterséges intelligencia?

Barátunk-e a mesterséges intelligencia?

A Nemzetközi Tanulmányok és Kommunikáció Tanszék hagyományosan fogad vendégoktatókat, hogy diákjaik minél szélesebb körből jussanak naprakész tudáshoz. 2025. március 6-án az első évfolyamos, tanító szakos, angol műveltségterületen tanuló hallgatók angol nyelvfejlesztés óráját két doktorandusz tartotta, akik az Eötvös Loránd Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskolájában végzik tanulmányaikat. Korkem Zhaksylyk és Tatjana Zubina tanítási gyakorlat keretében érkezett a tanszékre a kurzus oktatója, Dr. Makkos Anikó egyetemi docens meghívására.

A fiatal doktorjelöltek a mesterséges intelligencia témáját használták arra, hogy elgondolkoztassák és megmozgassák a diákokat a tanóra keretében. Sofia, az első humanoid robot, aki Szaúd-Arábiában állampolgárságot is kapott, és akiről sok hallgató most hallott először, meglehetősen megosztónak bizonyult, míg mindenki nagy lelkesedéssel tervezett saját csapatában olyan, a mesterséges intelligenciát használó okos eszközt, ami korosztályuk számára vonzó lehet. A tervezés után az eszközt el is kellett „adni” egy hatásos értékesítési beszéddel, ahol a diákok megmutathatták rátermettségüket és persze nyelvtudásukat is. Az órán két, Spanyolországból érkezett Erasmus-hallgató is részt vett, akik szintén a tanító pályára készülnek, és az egész félévben a magyar diákokkal együtt tanulnak.

Az óra jó hangulatban telt, Korkem és Tatjana sokat dicsérte a hallgatókat, aktivitásukat és együttműködésüket nagyra értékelték. Így nem is volt kérdéses, hogy az óra végén mindenki szívesen részt vett a csoportkép készítésében.
A vendégoktatók a kép bal oldalán láthatók.

 

Dr. Lőrincz Ildikó egyetemi docens francia állami kitüntetésben részesült

Dr. Lőrincz Ildikó egyetemi docens francia állami kitüntetésben részesült

 

Dr. Lőrincz Ildikó, a Nemzetközi Tanulmányok és Kommunikáció Tanszék oktatója a francia Kulturális Minisztérium Művészeti és Irodalmi Érdemrend lovagi fokozatát vehette át.

 

 

Pannon ösztöndíjjal a Széchenyi Egyetemről Tahitire

Pannon ösztöndíjjal a  Széchenyi Egyetemről Tahitire

A Széchenyi István Egyetem 2024. év elején írt alá Erasmus megállapodást a Punaauiában (Tahiti) működő Francia Polinézia Egyetemmel Somogyi Norbert TéT szakdiplomata és a Széchenyi István Egyetem partnere, a Strasbourgi Egyetem Pedagógiai Kara (INSPE) közvetítésével. A Franciaország tengerentúli területének számító Francia Polinézia a Csendes-óceán szívében, festői környezetben található, egyeteme különös hangsúlyt fektet a helyi polinéz kultúra, a polinéz és a francia nyelv és a természeti erőforrások megőrzésére, miközben nemzetközi szinten is elismert képzéseket kínál.

 

Beszámoló a 2024 őszi TMDK Nemzetközi Tanulmányok szekcióiról

Beszámoló a 2024 őszi TMDK Nemzetközi Tanulmányok szekcióiról

Egyetemünk 2024. november 26-án rendezte meg a Tudományos és Művészeti Diákköri Konferencia őszi fordulóját. A Nemzetközi Tanulmányok BA szakos hallgatók két szekcióban mutatták be előadásaikat.

A Nemzetközi Tanulmányok II. szekció versenyzői és a zsűri tagjai.

Az év egyetemi sportolóit díjazták a Ludovika Arénában

Az év egyetemi sportolóit díjazták a Ludovika Arénában

A Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség 2024. december 3-án tartotta meg az Év Egyetemi Sportolója Díjátadó Gálát, amelynek helyszíne a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Ludovika Arénája volt. Az ünnepségen az Egyetemi Európa- és Világbajnokságon kiemelkedő eredményeket elért sportolókat jutalmazták, köztük Shah Amir Nemzetközi tanulmányok alapszakos, angol képzésben tanuló hallgatót is. 

 

A sportolók felkészítését Dr. Alföldi Zoltán irányította, aki munkájával hozzájárult a versenyzők kimagasló teljesítményéhez.

Hogyan kommunikál egy közlekedésmérnök?

Hogyan kommunikál egy közlekedésmérnök?

Hogy mennyire fontos a kommunikáció a mérnöki szakmában, nem mindig egyértelmű a hallgatók számára. A Kommunikáció a mérnöki gyakorlatban című kurzus erre a képességre készíti fel az alapképzésen tanuló, közlekedésmérnök hallgatókat. Mivel a valós példák a legékesszólóbbak, ezért a kurzus két oktatója, Dr. Makkos Anikó egyetemi docens és Hajszán Júlia tanársegéd (Nemzetközi Tanulmányok és Kommunikáció Tanszék) vendégeket hívott egy tanórára, hogy a hallgatók közvetlen betekintést kaphassanak a közlekedésmérnöki munkába a kommunikáció szempontjából.

NOVUM CONTRA USUM. PEDAGÓGIA, NYELVOKTATÁS ÉS INNOVÁCIÓ A CENTROPE RÉGIÓBAN

borító

Görcsné Dr. Muzsai Viktória PhD egyetemi docens

Széchenyi István Egyetem, Apáczai Csere János Kar

 

NOVUM CONTRA USUM.

Pedagógia, nyelvoktatás és innováció a CENTROPE RÉGIÓBAN.

Cikkek, tanulmányok, projektek antológiája. Győr, 2020

 (ISBN 978-615-008694-1)

 

 

Könyvbemutató:

 

Kirkeegard dán filozófus szerint:

”Az ember életét visszafele nézve értheti meg, de mégis előrefele kell élnie.”

 

Görcsné Muzsai Viktória történelem-orosz- német szakos tanárként, nyelvtudományi PhD doktorival több, mint 40 éve van a pedagógusi pályán, többféle szinten, feladatkörben – alsó tagozattól a felsőoktatásig. Könyve összegzés, az utóbbi 20 évben itthon és külföldön, konferencián elhangzott/folyóiratokban, kötetekben vagy digitálisan megjelent cikkek, tanulmányok gyűjteménye/antológiája.

Viki

A cím üzenete „NOVUM CONTRA USUM – Újat a megszokott helyett” a XII. sz. Cluny kolostora apátjának, Sargetnek a kb. 800 éve megfogalmazott hitvallása, érvényes ma is. A világ, a társadalom akkor fejlődik, ha a megszokott kontextus mellett megjelenik valami szokatlan, új, amit elkezdünk alkalmazni, egy ideig párhuzamosan halad az új a régivel, majd az új lesz a régi, a megszokott, így halad ez, mint egy spirál tovább.

 

A 7 fejezetben közreadott cikkek is ezt a fejlődést szimbolizálják, több nyelven: 36 magyar, 9 német, 5 orosz és 1 három nyelvű (összesen 50+1) cikk jelenik meg, a fejezeten belül megtartva az időbeli sorrendet. Tematikusan szólnak az oktatás minőségéről, a pedagógiai kultúraváltásról, a régió innovációs projektjeiről, a nyelvpedagógia, két és többnyelvűség valamint az orosz nyelv szerepéről a 21. század elején.

 

A kötetet szerzői előszó, hazai és nemzetközi tudományterületeken elismert kutatók, nyelvészek, professzorok, dékánok ajánlásai, iskolák pedagógusainak visszaemlékezései és a szerző önarcképe/ szakmai-tudományos életútja foglalják keretbe.

 

A kötetben értelmezést kap a Centrope régió, mint a bemutatott projektek megvalósítási terepe, amely 2003 óta létezik, egyike az Európai Unió régi és új tagállamai közötti legfiatalabb, határokat átlépő európai régióknak. Ide tartozik Kelet-Ausztria, Nyugat-Szlovákia, Dél-Csehország és Nyugat-Magyarország, megközelítőleg hat és fél millió ember lakóhelye. A térség négy ország és négy nyelv keresztmetszetében speciális földrajzi helyzettel rendelkezik: négy tagállam határrégióját öleli fel. Fontos előnye, hogy két főváros, Bécs és Pozsony, és két nagyváros, Győr és Brno is itt található. A „Centrope” elnevezés egy korábbi Európai Unió által támogatott oktatási projekthez kapcsolódik, melyben a szerző is aktívan együttműködött. A régió több mint 100 iskolája vett részt a névadási versenyben, ennek eredményeképpen 2001-ben megszületett a „Centrope” elnevezés.

 

A szerző jellemző kutatási módszere az akciókutatás: egy társadalmi rendszernek/vagy a rendszer egy szeletének vizsgálata, és egyidejűleg egyfajta kísérlet is változtatásra. Kurt Lewin társadalomkutató - akitől az akciókutatás fogalma ered - szerint: „Az egyik legjobb módszer a világ megértésére az, ha megpróbáljuk megváltoztatni”.  Az antológia cikkei arról is szólnak, milyen akciók, projektek, tevékenységek, élmények alakították a pedagógia és a nyelvoktatás, a határon átnyúló kapcsolatok, együttműködések nyomán a régió, az itt élő hallgatók, diákok, oktatók, pedagógusok és itt elő emberek tapasztalatait, gondolkodását, tetteit, így is bízva abban, hogy a NOVUM CONTRA USUM realitássá válik, azaz valóban valami új keletkezik a megszokott helyett.

 

A kötet és a szerző 2x20 éves szakmai-tudományos gyakorlata igazolja pedagógiai ars poeticáját: „Pedagógus hitem feltételezi, hogy az emberek az eddigieknél különbbé nevelhetők, és hogy az eddigieknél többre taníthatók. Ugyanakkor tanárként nem vállalhatom annak felelősségét, hogy megtanítsam: miként kell viselkedni egy olyan világban, ahol még senki sem járt. De tanárként előjogom és kötelességem, hogy segítsem a fiatalokat önállóan tájékozódni és majdan felelősséggel dönteni a reájuk váró új világban.”(Marx György nyomán, szabadon)

 

Görcsné Muzsai Viktória jövőbeli feladatait is a pedagógia,a  nyelvoktatás és az innováció területén látja: új generációk vannak jelen az oktatásban, másként kell velük dolgozni, a pedagógus, oktató egész életen át tanul: új tanulásszervezés, új módszerek szükségesek, ui. a tanítványok számára már nem a papír, hanem a digitális felületek használata elsődleges. Ennek nyomán a szerző egy újraértelmezett tanulmánya jelent meg 2020 nyarán a kecskeméti Neumann János Egyetem Élményközpontú nyelv-és irodalomoktatás c. tanulmánykötetében Új generációk a digitális világban, új kihívások a nyelvoktatásban címmel (elérhető: www.hunra.hu.). A pandémia rendkívüli helyzetet teremtett 2020-ban, a digitális oktatásra átállás március óta tartó időszakát is kutatni kell pedagógusok, diákok, szülők, oktatásirányítók körében, de ide tartozik a személyes tér, munka világának átalakulása és annak feltérképezése és elemzése is, amelyek konkrét feladatokká formálhatók a szerző számára..

 

 

A könyvbemutató videó (kb 30 perc) továbbra is elérhető: https://youtu.be/XbMvGUiUwqE

Események

International Conference on TESIC in the Changing World 2025. Május 22. - 2025. Május 24.